Hvornår må man træne med en ny tatovering?

Værd at vide

Hvis du er fysisk aktiv og planlægger at få en tatovering snart, tænker du måske på, om det er okay at træne efter at have fået tatoveringen.

Heldigvis kan kærligheden til at træne og kærligheden til tatoveringer være gensidig og det ene behøver ikke udelukke det andet.

Så hvor lang tid efter at have fået en tatovering må man træne? Som en generel regel anbefales det at vente 2-3 dage før enhver hård træning. Derefter er det en god idé at starte langsomt med lette træningsprogrammer, indtil den nye tatovering er helet (2-3 uger efter at blive tatoveret).

Da dette er et meget diskuteret emne, gennemgår vi i dette indlæg nogle anbefalinger og den bedste praksis for at tage sig af en ny tatovering, når du træner.

Træning efter tatovering: Hvad du bør vide

Som vi har diskuteret i andre blogindlæg, er en grundig efterbehandlingsrutine og hele processen med at tage sig af en ny tatovering nøglen til at sikre en sund og flot tatovering i de kommende år.

Aktiviteter som solbadning, svømning eller træning i de første dage efter at have fået en ny tatovering øger chancerne for at få en infektion.

Betyder det, at du slet ikke kan træne med en ny tatovering? Ikke nødvendigvis.

Før vi springer ind i detaljerne, så lad os tale om grundene til, hvorfor du bør vente, før du træner med en ny tatovering.

5 Årsager til, at træning med en ny tatovering ikke er en god idé

 

1 – Risiko for infektion

Sved sætter sig i din hud og kan komme ind i din tatovering, hvilket kan føre til kløe og infektion.

2 – Irritation

Ikke alene vil helbredelsestiden blive forsinket, men det område, din tatovering befinder sig på, kan blive utroligt irriteret.

3 – Farven på tatoveringen falmer

En væsentlig ting der kan opstå, når du træner efter en ny tatovering, er risikoen for, at tatoveringsblæk forsvinder fra tatoveringen.

Selvom tatoveringsblæk gør et ret godt stykke arbejde med at holde sig inde i huden gennem hele reparationsprocessen, er muligheden der for at miste blæk gennem hudens øverste lag i de første faser af helingen.

Hvis din nye tatovering er våd i en længere periode, kan blæk løbe ud. Hold tatoveringsområdet fugtigt, men undgå omfattende svedtendens.

Når huden er helt helet, behøver du ikke bekymre dig om blæk, der bløder ud af tatoveringen.

4 – Overdreven blødning

Træning øger også dit blodtryk, hvilket kan forårsage overdreven blødning fra din tatovering.

5 – Komprimeret præstation

Din koncentration vil sandsynligvis være på din tatovering, ikke din træning. Dette fører til en afbrudt træning og bremser dig både mentalt og fysisk.

træning tatovering

Træning efter en ny tatovering: Den bedste praksis

​​Vi anbefaler ikke at træne overhovedet før efter 48 timer efter at have fået en tatovering. Efter disse 2 dage og afhængigt af tatoveringens placering er det muligvis muligt at lave en eller anden form for let træning.

Hvis du vil sikre dig, at din tatovering heler perfekt med den mindste risiko, anbefaler vi, at du venter mindst 2 uger.

Når det er sagt, ved vi, at mange mennesker ikke kan vente og har brug for bedre alternativer. Af den grund har vi oprettet en liste over den bedste praksis og tips til hvad du kan træne efter at være blevet tatoveret.

– Start langsomt

Hvis du beslutter dig for at træne, mens din tatovering heler, som vi ikke anbefaler, skal du i det mindste prøve at lave lette træningstyper som:

– Gåture
– Let strækning
– Let vægtløftning
– Yoga
– Andre former for øvelser med lavere intensitet.

Når tatoveringen er helt helet efter 2-3 uger, kan du genoptage din normale træningsrutine.

– Undgå svømning eller vandsport i mindst 4 uger

Svømning og alt vandrelateret er forbudt, indtil din tatovering er fuldkommen helet. Årsagen bag det skyldes hovedsageligt eksponering for bakterier, som er højere i vand (både pool og hav).

– Undgå direkte sollys

Hvis du beslutter for eksempel at gå på en let gåtur, skal du sørge for, at din tatovering ikke udsættes for solen. Som du sikkert ved, hvis du har fulgt vores indlæg, er sollys og tatoveringer ikke en god kombination. Sørg derfor for at tage dette i betragtning.

Tatovering og træning

Læs mere om nye tatoveringer og sol i dette indlæg.

– Bær løst tøj for at forhindre gnidning

For at forhindre, at din nye tatovering gnider mod dit tøj, skal du vælge noget løstsiddende tøj.

– Rengør udstyr i fitness

Efter pandemien kan dette være indlysende, men det er godt at huske, at bakterier spredes hurtigere i forurenede miljøer.

For at mindske risikoen for infektion skal du sørge for, at det udstyr, du bruger, er korrekt rengjort.

– Sørg for, at din tatovering er ren før og efter træningen

Samme som med udstyret, skal du sørge for, at din tatovering er renset korrekt før og efter træningen. 

– Undgå omklædningsrum

Omklædningsrum er våde miljøer, som typisk er mere udsatte for bakterier og ikke altid rengjort ordentligt.

Undgå dem, mens du har en ny tatovering, og du vil reducere risikoen for at få en infektion.

Løb med ny tatovering

For alle løbere derude vil vi anbefale at vente mindst en uge, før du genoptager enhver form for løb.

Ved løb bevæger man næsten alle dele af kroppen, så det betyder virkelig ikke noget, hvor din tatovering er, den vil bevæge sig.

Afsluttende tanker

Det er okay at gå glip af et par træningsdage, hvis det betyder at din krop og hud undgår infektion og andre komplikationer.

Ved at give din hud tid til at hele, kan du komme hurtigt tilbage til din træning igen.

Vores anbefaling? Det er fint at træne forsigtigt efter et par dage. Husk bare: Sørg for at undgå direkte sollys og vand.

Hvis du kan sidde igennem en hel tatoveringssession, kan du også vente et par dage på at svede.

Kontakt info

- Kontakt os

Iron & Ink Tattoo Studios ApS

CVR-nummer: 36727527

Adresse: Torvegade 17, 2 sal, 7100 Vejle